
 
 
 
 
  
 



2 
 

 

TABLE OF CONTENTS: 

 

 

 
I  FREEDOM OF EXPRESSION ............................................................. 3 
 
 
II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS ..... 8 
 
 
III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS ..... 9 
 
 
IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, 
STATE AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE 
PROTECTION OF COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ........................... 10 
 
REGULATORY BODIES .............................................................................. 10 
 
STATE AUTHORITIES ................................................................................ 11 
 
 
V  THE DIGITALIZATION PROCESS .................................................... 15 
 
 
VI  THE PRIVATIZATION PROCESS ...................................................... 15 
 
 
VII CONCLUSION .................................................................................. 18 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



3 
 

I  FREEDOM OF EXPRESSION 

 

In the period covered by this Report there were several cases pointing to possible violations of 

freedom of expression. 

 

1.  Threats and pressures 

 

1.1. On Thursday, June 9, 2011, the company Ringier Axel Springer announced in a press 

release that the Editor-in-Chief of the daily “Alo!” Antonije Kovacevic was dismissed from that 

post over divergent views about the further course of development of that newspaper. The 

General Manager of the company Jelena Drakulic-Petrovic said that the decision came into 

effect immediately. The Journalists‟ Association of Serbia (UNS), which condemned 

Kovacevic‟s dismissal, said in a press release that it came just three days after the now former 

Editor-in-Chief had openly stood up to the pressure of the Serbian President on the editorial 

policy of his paper. In an interview for the daily “Frankfurter Allgemeine Zeitung”, reported by 

the Serbian media on June 3, the German journalist asserted that Boris Tadic‟s efforts 

regarding Serbia‟s cooperation with the Hague Tribunal were criticized by certain nationalist 

media, including the tabloid “Alo!”, owned by Ringier and Axel Springer, which, in the opinion 

of Frankfurter Allgemeine Zeitung, was promoting extremist views. Asked if the political 

climate in Serbia was a turn-off for foreign investors in Serbia, Tadic replied: “Unfortunately, 

certain people investing in Serbian media are not overly concerned for the political and social 

consequences of their activities. They do not care about profit. I am very worried by this.” “In 

the nineties”, Tadic added, “when we fought against Milosevic‟s regime and were exposed to 

many threats of the then government, I harbored the illusion that a pro-European Serbia would 

be built as soon as the media were democratized and with the arrival of foreign capital. Today, 

we face the absurd situation that the newspapers owned by investors from EU and partner 

countries – in this case Germany and Switzerland – are the pillars of anti-European sentiment 

in Serbia. It‟s completely paradoxical”, Tadic concluded. “Alo!” reacted to the President‟s 

interview by issuing a press release saying that it was exposed to pressure from the President 

Boris Tadic and his cabinet. According to the press release, “the President, had understood he 

was unable to control their editorial policy and had hence decided to try to silence one of the 

rare media not under the direct control of the Democratic Party and him personally”. The 

tabloid went on saying it was an obvious attempt of muzzling, primarily aimed at the foreign 

owners of the newspaper, sending a clear message that any attempt to write anything 

unpleasant for Mr. Tadic was undesirable! “Alo!” rejected with indignation the allegations of 

extremism. “If „extremism‟ and „anti-Europeanism‟ include criticizing in good faith the 

government and blowing the whistle on lies, crime, corruption, tycoons, poverty, hunger and 



4 
 

failed promises, then this newspaper will remain an extremist one”, the press release 

concluded. 

 

According to the Public Information Law, it is prohibited to restrict, directly or indirectly, the 

freedom of public information, especially by abuse of state power, influence or in any other way 

suitable for restricting the free flow of ideas, information and opinions. President Tadic‟s words 

may be understood as interfering with a newspaper‟s editorial policy. A particular concern, 

however, is the fact that the President directly called out the owners of the media. Since 

Antonije Kovacevic, the Editor-in-Chief of the daily “Alo!”, was sacked only few days after 

Tadic‟s interview, one can reasonably conclude that even large European media corporations, 

such as Ringier Axel Springer, as the joint venture of the Swiss Ringier and Germany‟s Axel 

Springer, active on the markets of Poland, the Czech Republic, Slovakia and Serbia, are not 

able to resist to the intensity of the political pressure on the media that exists in Serbia. 

 

1.2. On June 20, the Management Board of “Magyar Szo”, the only daily newspaper in 

Hungarian language in Serbia, adopted, by the majority of votes, the decision to propose to its 

founder – the National Council of the Hungarian Ethnic Minority – the dismissal of the Editor-

in-Chief Csaba Pressburger. Pressburger was criticized over the fact that the newspaper had 

allegedly neglected in its reports the work of the Speaker of the Vojvodina Assembly Sandor 

Egeresi. His critics also said that Magyar Szo journalists have failed to show up at several press 

conferences held by the Association of Vojvodina Hungarians (SVM) and that the paper did not 

publish press releases issued by that political party. Csaba Pressburger said that Magyar Szo 

did not want to become the mouthpiece of a political party. “We believe that the essence of 

public information in minority languages is to report about events significant for the 

community, the activities of politicians, but also to criticize them. Some people from the 

National Council of the Hungarian Ethnic Minority and the Association of Vojvodina 

Hungarians are unable to accept that and that is the cause of the present move. Elections are 

coming, they need a media that will promote a single political party and omit any shortcomings 

in the policy of the said party. For obvious reasons I cannot accept that”, Pressburger said. The 

National Council of the Hungarian Ethnic Minority upheld on a session, held on June 23, the 

initiative of Magyar Szo‟s Managing Board and dismissed Pressburger with 18 votes. Six 

members of the board voted against Pressburger‟s sacking, while five were abstained. Although 

the session was open to the public, the journalists of “Magyar Szo” were introduced to the 

conference room only after the live transmission of the session on Pannon TV ended. The 

Independent Journalists‟ Association of Serbia (NUNS) and the Independent Journalists‟ 

Association of Vojvodina (NDNV) issued a press release saying that the decision of Magyar 

Szo‟s Managing Board was a flagrant and overt attempt of political pressure on the media and 

on freedom of expression. They called on the newspaper‟s journalists to “stand up to the 

arrogant conduct of the founders, who aim at transforming the paper into a nondescript 



5 
 

mouthpiece of a political party and, to make matters worse, are not hiding their intentions.” 

The South East European Media Organization (SEEMO) joined Serbian associations in 

condemning Pressburger‟s dismissal. 

According to the Public Information Law, public information shall be free and in the interest of 

the citizens. It is prohibited to restrict in any way freedom of public information, especially by 

abuse of state power, influence or in any other way suitable for restricting the free flow of ideas, 

information and opinions. In the above case, the statements of the members of “Magyar Szo”‟s 

Managing Board on the session of the National Council of the Hungarian Ethnic Minority make 

it abundantly clear that Pressburger‟s sacking was purely political. For instance, member of 

“Magyar Szo”‟s Managing Board Zoltan Siflis said that “Magyar Szo” not only failed to report 

from the Association of Vojvodina Hungarians‟ press conferences, but also reported about 

events relevant for the Hungarian community, namely the readers, „with insufficient 

sympathy‟”. According to Siflis, the newspaper “poisoned” the community, instead of 

supporting it. Istvan Bodzoni, also a member of the Managing Board, asserted that, instead of 

being the daily of the Hungarian community, “Magyar Szo” had become the newspaper of the 

democratic and liberal public in Serbia, in the Hungarian language. Pressburger‟s dismissal has 

laid bare the fatally flawed concept, under which the founding rights to state media in minority 

languages have been transferred to national councils and has shown once again that political 

parties – in this case the Association of Vojvodina Hungarians – have retained and are still 

using the mechanisms of political control over state media. 

 

2.  Legal proceedings 

 

2.1. The Higher Court in Belgrade passed a fist-instance verdict upholding the claims of the 

non-governmental organization “Gay-Straight Alliance” (GSA) against the daily “Press”. The 

verdict said that the readers‟ comments, published on July 2, 2009 on Press‟ website, 

represented hate speech against the LGBT population and that Press has discriminated LGBT 

persons by enabling such comments to be posted on its website. GSA‟s press release said that 

this was the first verdict in the history of the Serbian judiciary for hate speech against LGBT 

persons and one of the first sentences delivered under the Anti-Discrimination Law. GSA 

pressed charges against Press for allowing the publication of readers comments on the text “I 

will be a Gay Icon”, also released in the print edition of the daily. According to the GSA, these 

comments contained hate speech against the LGBT population. Most of the comments 

contained harsh insults, calls for murder, slaying and threats against the life and property of 

LGBT persons. According to the explanation of the verdict reached by the Chamber of the 

Higher Court in Belgrade, presided by Judge Predrag Vasic, these comments containing insults 

against LGBT persons, saying that these persons should be “put into a ghetto”, “shot”, calling 

them “sick, in need of treatment”, “perverted”, “inciting hate and violence against LGBT 



6 
 

persons and the discrimination thereof”, represent hate speech. By publishing such comments, 

the defendant violated the ban on expressing ideas, information and opinions representing 

hate speech, in the concrete case against LGBT people, in the media, under Article 11 of the 

Anti-Discrimination Law and Article 38 of the Public Information Law. Furthermore, the 

defendant published the comments, despite the fact that he had previously warned, in the rules 

for using the portal, that comments containing hate speech would not be published. Press was 

ordered by the court to “publish the verdict at its own expense and in its entirety, without any 

comment or delay and no later than in the second edition of the newspaper after the verdict 

becomes final.” 

 

Article 38 of the Public Information Law says that it is prohibited to publish ideas, information 

and opinions inciting discrimination, hate or violence against persons or a group of persons 

over their affiliation or non-affiliation to a particular race, religion, nation, ethnic group, 

gender, or due to their sexual orientation, regardless of whether a criminal offense has been 

committed by publishing such opinions or not. According to Article 39 of the same Law,  

charges may be pressed for hate speech against the author of the information and the 

responsible editor of the public media that has published the information, by the person the 

said information relates to as a member of a group and by a legal person, whose goal is to 

protect freedoms and rights of citizens, as well as by organizations protecting discriminated 

groups. The legal action may request a ban on the further publishing of hate speech and the 

publishing of the verdict at the expense of the defendant. Article 11 of the Anti-Discrimination 

Law says that it is prohibited to publish ideas, information and opinions inciting 

discrimination, hate or violence against persons or a group of persons over their personal 

attributes, in public and other media, on rallies and places accessible to the citizens, by writing 

or displaying messages or symbols or otherwise. Press claimed in a press release that the 

comments in questions were removed as soon as they were seen by the website administrator. 

The press release, however, did not say if the period, during which the comments remained on 

the website, was to be measured in minutes, hours, days or weeks. What is undisputed in this 

whole affair is that the comments represent hate speech and that, in that sense, the Higher 

Court in Belgrade did deliver a verdict in accordance with the Law. What is also undeniable is 

that the opportunities Internet provides to the media, including, among other things, opening 

new communication channels with the viewers/readers and the possibility for the latter to 

participate in the creation of media content, are often used irresponsibly. The existing legal 

framework in Serbia is already out of step with the technological changes, which has led to an 

absence of concepts applicable to the websites of traditional media, which in turn means that a 

great deal will have to be managed by case law. Interestingly enough, the Draft Strategy for the 

Development of the Public Information System in the Republic of Serbia until 2016, which was 

submitted by the working group to the Ministry of Culture, Media and Information Society in 

early June, contains a concept which the aforementioned verdict is founded upon. The Draft 



7 
 

Strategy namely says that, since public media are traditionally regulated as print and broadcast 

media, subject to different rules and in view of the rapidly changing new media platform that 

must not be hampered, the Republic of Serbia will, when it comes to the Internet editions of 

print and broadcast public media, insist on the respect of the relevant principles governing 

press, radio and television. On the other hand, the Draft Strategy stipulates that various forms 

of expression on the new platforms will be subject to rules depending on the circumstances of 

each particular case, especially bearing in mind the editorial content control. This practically 

means that, with regard to the internet portals of daily newspapers, such as Press online or 

those of television and radio stations, the level of responsibility for readers‟ comments must 

correspond to the level of responsibility for content created by the journalists of these 

newspapers and/or television and radio stations. Accordingly, the comments need to be 

moderated prior to being posted online, i.e. it is not sufficient to remove controversial 

comments only when the administrator notices them. The level of responsibility in the case of 

other forms of expression on the Internet, other than online editions of print media or web 

portals of radio and television stations, could be lower, depending on the circumstances of each 

particular case. 

 

2.2. The Misdemeanor Court fined Mileta Dzopalic from Aleksandrovac with 5000 dinars 

for physically assaulting the correspondent of “Blic” Gvozden Zdravic on September 26, 2010, 

at the commerce and tourism fair “Zupska berba” in the aforementioned town. 

 

In our Report for September 2010, we wrote about this case, as an episode in a series of attacks 

Zdravic was exposed to in a short period of time. When describing the incident, the reporter 

said that Dzopalic had threatened him not to make photographs of the fair, while mentioning 

local municipal officials. Only two days later, according to media reports, Dzopalic again 

attacked Zdravic, preventing him from reporting from the meeting of the Union of 

Winegrowers and Winemakers of Serbia. Finally, Zdravic was attacked for a third time on 

September 30, in front of the courthouse in Aleksandrovac, where he had come to report about 

a dispute between the Municipality of Aleksandrovac and the Socialist Party of Serbia. 

According to media reports, Zdravic was beaten up by Cedomir Cirkovic, the driver of the 

Mayor Jugoslav Stajkovac. After the incident Zdravic said he believed that Stajkovac had 

ordered the attack, infuriated over the correspondent‟s texts about irregularities in municipal 

budget spending. If the media reports are correct, as the Misdemeanor Court in Krusevac dealt 

with an isolated incident and not with the series of attacks on Gvozdic in a span of just a couple 

of days and since the background of this episode remains unsolved, one may not be satisfied 

with such epilogue. The Serbia judiciary has failed, as usual, to shed light on all relevant facts 

and particularly on the role of high municipal officials in Aleksandrovac, invoked by Dzopalic 

when he attacked the reporter. The fact that the Court has found that “there was no obvious 

reason for the attack” seems more like pushing things under the rug than trying to solve them. 



8 
 

II  MONITORING OF THE IMPLEMENTATION OF EXISTING LAWS 

 

1. Public Information Law 

 

1.1.  The implementation of the Public Information Law has partly been elaborated on in the 

section about freedom of expression.  

 

2. Law on Local Self-Government 

 

On June 14, 2011, the Ministry of Culture, Media and Information Society of the Republic of 

Serbia and the Ministry for Human and Minority Rights, Public Administration and Local Self-

Government of the Republic of Serbia released their recommendations for local self-

government units (LSGU) regarding the allocation of budget funds for the system of public 

information. The aim of these recommendations is to improve the realization of LSGU‟s powers 

to manage public information of local interest and ensure the conditions for public information 

in Serbian language and the language of ethnic minorities used on the territory of the 

municipality, in accordance with Article 20, paragraph 1, subparagraph 34) of the Law on Local 

Self-Government. Under these recommendations, part of the budget for these purposes shall 

be allocated under non-discriminatory conditions, on open competitions. ANEM, NUNS and 

Local Press, at whose initiative the recommendations were adopted in the first place, said in a 

joint statement that the text of the recommendations was in itself a step in the good direction, 

albeit a modest and insufficient one. The key problem of that text was the fact that the 

recommendations, on top of being non-binding by nature, were further devalued, since they 

applied not to all budget allocations for public information from local budgets, but only to the 

share of these allocations that is not pre-determined. Such concept has left the door open for 

the media to be funded outside of open competitions – as it was already the case – and outside 

of clear and pre-determined criteria, in unclear proceedings, which in turn lead to further 

decline of free market competition and support for obedient media and those controlled by 

local government, the statement said. 

 

The expectations from the long-prepared recommendations for the financing of media were 

high. Unfortunately, by replacing one single word from the text proposed by the media 

associations, these recommendations were completely devalued. The associations namely 

insisted on having the total budget of local self-governments for funding the media – including 

the budget allocated for the funding of non-privatized local public media – allocated in a 

transparent procedure, on open competitions for the co-financing projects providing 

information, namely media content of local relevance in Serbian language and languages of 



9 
 

ethnic minorities used on the territory of the local self-government in question. In the text 

adopted by the ministries, the phrase “total funds” was replaced by “part of the funds”. Hence, 

the government has again avoided to provide a level playing field for the business of both 

private and state-owned media. The second major difference between the final text and the one 

proposed by the association was observed in the part of the recommendations pertaining to the 

commissions that would decide about the allocation of funds. The associations insisted on 

independent commisions, while according to the ministries‟ proposal, these commissions will 

include representatives of local governments. In view of all this, we may already conclude that 

the recommendations for the financing of media, in the form adopted by the ministries and 

received by the municipalities, have failed the expectations. It is obvious that the govenrment 

avoided to make any substancial changes in the model of financing and opted to keep in place 

the mechanisms guaranteeing the control and influence of local oligarchies on non-privatized 

public media companies. 

 

3. Law on Free Access to Information of Public Importance 

 

On June 8, 2011, the Commissioner for Free Access to Information of Public Importance and 

Personal Data Protection issued a press release, expressing his concern over the high and 

increasing number of requests for the protection of the right to free access to information of 

public importance he was receiving from journalists, the media and the citizens. In 2009, the 

number of registered cases with the Commissioner, related to free access to information, was 

1865. A year later, in 2010, that number increased by 55% to 2898. Finally, in the first five 

months of 2011, more than 1700 cases were registered, which could lead to a total number of 

4000 by the end of the current year, if such trend should continue. Flooded by such a number 

of requests, the Commissioner is unable to proceed within the legally set deadlines. All this, in 

the Commissioner‟s view, reflects serious problems that exist in the communication between 

the authorities and the citizens. A particular concern, he said, was the fact that the bulk of the 

complaints relates to the denial of access to information about various forms of expenditure of 

public money and public resources. 

 

 

III  MONITORING OF THE PROCESS OF ADOPTION OF NEW LAWS 

 

In the period covered by this Report, the Parliament of the Republic of Serbia did not adopt 

any regulations of relevance for the media sector. 



10 
 

IV MONITORING OF THE ACTIVITIES OF REGULATORY BODIES, STATE 

AUTHORITIES AND COLLECTIVE ORGANIZATIONS FOR THE PROTECTION OF 

COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS 

 

REGULATORY BODIES 

 

1. REPUBLIC BROADCASTING AGENCY (RBA) 

 

In the period covered by this Report, the RBA Council held three sessions. The session held on 

June 1, 2011 was attended by the members of the Managing Board of Radio Television 

Vojvodina (RTV), who came to discuss the problems and the situation in broadcasting in 

general on the territory of Vojvodina. The Council also examined the applications for the public 

competition for the issuance of radio broadcasting licenses for local areas, which was called on 

December 28, 2010. The list of applicants who had submitted complete and timely applications 

was ascertained and the proper department was tasked with publishing the list in the same way 

as it had called the public competition for the issuance of radio and/or television broadcasting 

licenses. According to the list, nine applicants have submitted their applications for seven radio 

broadcasting licenses for local areas (Lebane, Nis, Trgoviste, Negotin, Razanj, Arilje and 

Kovin), while two applications have been submitted in Nis and Kovin, respectively. On the 

session held on June 15, 2011, the Council reviewed objections voiced over the appointment of 

Dalibor Bubnjevic for member of the Managing Board of RTV. The main criticism concerning 

Bubnjevic concerned his alleged involvement on the promotion of the book “The Case of 

Nacionalni Stroj”, authored by Goran Davidovic “The Fuhrer”, sentenced to a prison term for 

instigating ethnic, religious and racial hatred. The RBA Council ruled that there was no 

grounds whatsoever to initiate a procedure to dismiss Bubnjevic, in view of the verdict of the 

Court in Zrenjanin ordering the publisher of the aforementioned book to pay Bubnjevic 

damages for unauthorized use of his name. The Council also reviewed the annual report about 

the compliance of RTV with its statutory programming obligation. However, that report has 

not been posted on the website of the RBA or that of RTV and its content was not disclosed in 

much detail either in the brief press release issued after the session. The Council also 

announced that it had issued a warning to the “017” television station from Vranje for political 

advertising outside of the electoral campaign. In accordance with the provisions of the 

Broadcasting Law, that decision was not posted on the RBA website and thus may not be 

commented. However, it is indisputable that the said Law prohibits the advertising of political 

organizations outside of the electoral campaign and provides for warning to be issued (but not 

published) for the first non-compliance with any of the obligations provided for by the Law or 

acts of the RBA. 

 



11 
 

On a session held on June 29, the Council reviewed and adopted the report of the Supervision 

and Analysis Department about compliance with statutory and programming obligations of 

commercial television broadcasters holding a national license. Unfortunately, this report has 

not been posted on the RBA website either. The RBA Council also launched proceedings 

against the “Prva” television over the content aired in the talk show “Evening with Ivan 

Ivanovic”. The reason was the open letter addressed to the Chairman of the RBA Council 

Bishop Porfirije by the Democratic Union of Croats (DZH), voicing concern over the insults 

uttered against the Catholic Church and hate speech against the Croatian people. DZH found 

that in the aforementionned talk show on April 29 and May 6, the host Ivan Ivanovic had 

uttered insulting statements against the Catholic Church and “called on Al Qaeda to wait for 

Croatia to enter the European Union before planting an atomic bomb, with clear insinuations 

as to where to put it”. With regard to the reporting of RTS about the alleged media connections 

between “Prva” and “TV B92”, the RBA Council stated that no connection had been established 

between the owner of “Prva” and other television stations in Serbia. 

  

STATE AUTHORITIES  

 

2.  THE MINISTRY OF CULTURE, MEDIA AND INFORMATION SOCIETY 

 

On June 3, 2011, the Ministry of Culture, Media and Information Society posted on its website 

the text of the Draft Strategy for Development of Public Information System in the Republic of 

Serbia until 2016. A few days later, on June 8, the initial program of the public debate about 

the Draft was released. The program involved a series of round tables in Kragujevac, Novi 

Pazar, Novi Sad, Nis, Belgrade and Cacak. Although the public debate was initially foreseen to 

last until June 25, it was extended until July 15. 

 

The text of the Draft Strategy for Development of Public Information System in the Republic of 

Serbia until 2016 greatly departs from the current situation in the media in Serbia. Firstly, for 

the first time, it offers a clear definition of the public interest in the media sphere. Secondly, it 

insists on the continuation of privatization and withdrawal of the state from media ownership 

more consistently than it has been the case until now with the applicable provisions of the 

Public Information Law. The Draft Strategy namely foresees that the obligation of the state to 

withdraw from the media will also apply to news agencies. Regarding the transparency of 

media ownership, the concepts from the Draft consistently rely on the Recommendation Rec 

(2007)2 of the Committee of Ministers of Council of Europe member countries on media 

pluralism and diversity of media content. With regard to concentration of media ownership, 

the Draft proposes the introdution of testing the public interest as a specific corretive in 

relation to the general competition rules. With regard to the press, provides for affirmative 



12 
 

discrimination measures, while concerning broadcast media, it foresees the issuance of licenses 

on a platform neutral basis, under predetermined and non-discriminatory conditions, adapted 

to the type of service, namely different conditions for linear and non-linear services. 

Furthermore, the Draft Strategy stipulates that the licenses will typically be issued on request, 

with retaining open competitions for terrestrial broadcasting only. Procedures will also be 

introduced to precede the issuance of new licenses for terrestrial digital broadcasting, which 

would involve the analysis of needs, the market and effect of licensing new content providers, 

in order to avoid to again have the situation of an artificially created saturration with broadcast 

media, hampering development and resulting in reduced service quality. For the first time in 

Serbia, the Draft Strategy proposes the introdution of must carry and must offer regulation. 

With respect to public service broadcasters, the Draft insists on strenghtening the 

responsibility to the public and increasing transparency in the work of these broadcasters. 

Under the proposed concepts, the revenue will be separated on an accounting basis by 

financing ground, in order to prevent the proceeds from the fee to be used for commercial 

purposes. Concerning the legitimate needs of the citizens on the local and regional levels to 

receive information that are specific for their region or information about the characteristics of 

a certain region, municipality or town, the Draft provides such needs to be financed on a 

project-basis, through the funding of content, aired by commercial broadcasters, 

corresponding to the standards of the public broadcasting service, but also through imposing 

regulatory obligations to commercial broadcasters accordingly (making the issuance of licenses 

for terrestrial broadcasting conditional on assuming the obligations to air, in a certain part of 

the program, content realizing the function of regional public service broadcasters). Similar 

concepts, containing even more favorable conditions for project-based funding, are also 

proposed for media on minority languages. Relative to media based on new technological 

platforms, the Draft provides for the institutional merger of regulatory bodies from the field of 

broadcasting and electronic communication, taking into account specific regulatory needs in 

both sectors. Concerning state aid to media, the Draft foresees a model for the co-financing of 

public interest in the media sector, under a unique methodology, regardless of the aid provider 

in each concrete case, in a transparent procedure, under equal and non-discriminatory 

conditions, on open competitions for the co-financing of projects. The Draft also provides for 

certain specific incentives, such as a drastic reduction of the VAT rate on newspapers and 

magazines, news agency services and media content, the production of which has been project-

financed with state aid funds; the reduction, namely the scrapping of customs duties on raw 

material, spare parts and fixed assets that need to be serviced, which are not 

manufactured/services are not rendered in the Republic of Serbia; encouraging the 

employment in the media sector by releasing the employer from paying part of the taxes and 

benefits on newly-employed staff and tax on author fees; providing support to public media, 

journalists‟ and media associations, for professional development of journalists in various 

areas (economy, defense, minority rights, internal affairs, agriculture, new technologies…);  

imposing the obligation to state authorities to buy advertising space in the media freely and 



13 
 

directly from the public media, without any intermediaries; releasing local public media from a 

part of local taxes and charges, such as taxes for business signs, taxes for the use of building 

land and the like. 

 

The public debate on the Draft and particulary the round tables were held, were burdened by 

the fact that the Ministry of Culture, Media and Information Society itself had taken an entirely 

ambivalent stance towards the Draft. The impression was that the Ministry had tabled the 

Draft Strategy for public debate merely as yet another contribution to the drafting of the 

Strategy and not as a text it firmly supported and was ready to defend. During all round tables, 

the Ministry remained mainly a silent observer, without any input as to which of the proposed 

concepts it preferred. Due to such an indifferent position of the Ministry, the round tables were 

unsurprisingly moderated in such a way that no attention was dedicated to particular segments 

of the Draft and the discussion mainly focused on just two items – privatization and regional 

public service broadcasters. 

 

The position of the Draft, under which the withdrawal of the state from media ownership is a 

necessary precondition, in the situation where the media market is undeveloped and a 

considerable dependence exists from public revenue, for ensuring an equal rights of the media, 

transparent expenditure of budget resources and control of state aid, which, in turn, is 

expected to result in economic recovery of the media, media pluralism, a complete realization 

of the citizens‟ needs for diverse media content, renewal of the professional reputation of 

journalists and the journalist profession and consistent respect of media freedoms, was 

attacked with poor arguments. Critics said that only state ownership in media or regional 

public service broadcasters could guarantee the survival of media and satisfy the needs of the 

citizens for relevant local and regional information or for information in minority languages. At 

that, the advocates of regional public service broadcasters were not willing to accept any single 

argument. Their proposal to ensure the financing of regional public service broadcasters from 

fees is completely out of sync with the reality that collection rate of even the current fee is 

problematic, as well as with the fact that the revenues from the fee remain insufficient for the 

funding of existing public service broadcasters. The alternative proposal – to earmark the 

funds for financing of regional public service broadcasters from local self-government, namely 

by signing financing contracts with them – would reactualize the same problems that have 

produced the current situation in the media unsustainable. Such proposal would lead to an 

unequal position of the media, favoring some media at the expense of others, lack of 

transparency in the expenditure of budget money and keeping the mechanisms of media 

control by centers of political power. At the same time, the proposed models for curbing the 

influence of local politicians on the editorial policy of such media, namely the establishment of 

independent bodies to be elected on the local and regional levels, have proven to be ineffective 

in other transition countries that tried to implement a similar idea. 



14 
 

It remains to be seen what conclusions will the Ministry put forward after the public debate 

and what text of the Strategy it will propose to the Government. Unfortunately, the doubts 

about the public debate have proven true. On one hand, we have seen the lack of political will 

to finally part with the tragically unsucessful public media policy in Serbia, as evidenced by the 

Ministry‟s reluctance to take any clear and principled positions in the public debate, which has 

relativized the concepts over which the same Ministry organized the debate in the first place. 

On the other hand, the managers and editors of the unprivatized media were reluctant to 

renounce their privileged position on the market, which was, again, supported by political 

players that did not want to give up well-oiled and efficient mechanisms for controlling the 

media, enabling them to control the media scene as a whole. 

  

3.  COMMISSION FOR COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS  

 

Proceedings have continued before the Commission for Copyright and Related Rights for 

obtaining the opinion about the proposed tariffs of collective organizations. We remind that the 

Law on Copyright and Related Rights stipulates that these tariffs will be determined by mutual 

agreement with the representative association of users and that, if no agreement is reached, the 

proposed tariffs shall be set by the managing board of the collective organization and sent to 

the Commission for Copyright and Related Rights for opinion. The opinion of the Commission 

should contain an assessment about whether the proposed tariff includes the rights for which 

the organization holds the license for collective realization issued by the Intellectual Property 

Office, as well as whether the fee was set in accordance with the rules for determining the tariff 

prescribed by the Law on Copyright and Related Rights. In the part concerning radio and 

television, these rules stipulate that the tariff must be appropriate, that it typically must be set 

as a percentage of the revenue generated by the user by performing the activity in the 

framework of which it uses the protected object, as well as that this amount must be 

proportionate to the significance of the exploitation of the protected object for the revenue of 

the user. The tariff will be set with consideration of the tariffs of collective organizations in 

countries whose GDP is similar to that of the Republic of Serbia. If the Commission in its 

opinion finds that the proposed tariff involves the rights for which the collective organization 

that has proposed the tariff possesses the license for collective realization, as well as that the 

fee has been set in keeping with the rules for determining the tariff prescribed by Law, the tariff 

will be published in the „Official Gazette of the Republic of Serbia“ and become effective. In the 

contrary case, if the Commission finds that the proposed tariff does not involve the rights for 

which the collective organization that has proposed the tariff possesses the license for collective 

realization, namely that the fee has not been set in keeping with the rules for determining the 

tariff prescribed by Law, the Commission shall return the tariff to the collective organization, 

which will, within the next 30 days, renegotiate with the representative users‟ association, or 

shall submit the new proposed tariff to the Commission for opinion. Only if in the second 



15 
 

instance the Commission finds that the fee has not been set in keeping with the rules for 

determining the tariff prescribed by Law, it will independently pass a decision about the tariff. 

 

Concerning the request of SOKOJ to the Commission to issue an opinion about the proposed 

tariff for the fees for airing music works, the Commission completed the consultations with the 

users in early June. The Commission‟s opinion has never been released, but we have learned 

off the record that the Commission found that the tariff was not set in keeping with the rules 

prescribed by Law and that it was thus returned to SOKOJ for new negotiations with the 

representative users‟ association. With respect to OFPS‟ request for an opinion about the 

proposed tariff, the users‟ association is yet to issue its opinion. What is known is that OFPS‟ 

proposal of the tariff is less favorable than the currently applicable tariff for television, since 

the fee under the current tariff ranges from 1% to 2%, while the new proposal, tabled to the 

Commission, foresees a range of between 1 % and 2.5%. The proposed new tariff for radio, for 

most radio stations, does not involve any changes, since the current 3.5%, which was a fixed 

ammount, will remain in force for most of the stations, while the lower fee amounting to 2.5% 

or 3% would be applicable for a few stations with less music in their program. 

 

 

V  THE DIGITALIZATION PROCESS 

 

In the period covered by this Report, there were no activities pertaining to the digitalization 

process,  which is a major concern, since, under the Government‟s Digitalization Strategy, only 

nine months remain until the planned complete digital switchover is supposed to take place. 

 

 

 

VI  THE PRIVATIZATION PROCESS 

 

1. On June 1, 2011, the Anti-Corruption Council presented the Report on the privatization 

of the News and Publishing Company “Novosti”, submitted to the Government on May 17. In 

the memo accompanying the Report, the Council proposed a meeting in order to examine the 

options to remedy the consequences of irregularities in the privatization of Novosti and limit 

the damage suffered by the state. The representatives of the Council said on a press conference 

that they had not received any response from the Government. “We waited two weeks for a 

response and expected we would be talking about the report as we speak, as the number of 

irregularities that have marred the privatization of “Novosti”, would set off the alarm with any 

government“, said the Chairman of the Council Verica Barac. She added that the 

aforementioned report would be a test for the Prosecutor. “If the Prosecutor‟s Office fails to see 



16 
 

the reasons for prosecution and if it fails to see elements of organized crime in this case, then 

we have no chances whatsoever to defeat corruption“, Barac said. Council member Jelisaveta 

Vasilic explained that the privatization of “Novosti” had begun in 1991, under the then Law on 

Public Capital and that the procedure was finished with the decision of the Assets Assessment 

Directorate from July 19, 1999, which verified the value of the capital and the ownership 

structure, according to which 70% of “Novosti” were in private property and 30% of capital was 

public. However, such decision by the Directorate was repealed by the verdict of the Higher 

Commercial Court on February 16, 2000, after which the Directorate annulled, on February 29, 

all its previous decisions, all decisions of “Novosti” and public calls for subscription of shares. 

In the Council‟s opinion, this means that, at the time of the passing of Privatization Law in 

2001, “Novosti” were not privatized under previous regulations and a lawful privatization 

procedure could have been implemented only by the Privatization Agency under the 

Privatization Law. Nonetheless, on October 12, 2002, “Novosti” passed a decision on 

determining the total capital and of the ownership structure by rewriting the same ratio as in 

the repealed decision of the Assets Assessment Directorate, while the Commercial Court in 

Belgrade performed the registration on the basis of such decision by “Novosti” from October 

12, 2002. After that, on May 17, 2005, an offer was tabled for the acquisition of the 

shareholders company by a company affiliated to the German WAZ-Mediengruppe. However, 

the Government passed a decision concluding that the ownership structure had not been 

determined. After the passing of the said decision, the Commission suspended the acquisition 

procedure. On February 16, 2006, the Government adopted a decision to make an audit of the 

assessment of the value of “Novosti”‟s capital and ownership structure and ordered the 

Ministry of Economy to implement that procedure. The Ministry failed to comply with the 

Government‟s order and remained non-compliant, even when “Novosti” embarked, on May 27, 

2006, on the procedure of putting its shares on the market. Within 8 days, almost all small 

shareholders sold their shares. The shares were bought by the companies STADLUX 

REALESTATE PTY LTD, Belgrade and ARDOS HOLDING GmbH Austria. The Securities 

Commission did not react to the reports by almost all relevant media in Serbia that 

businessman Milan Beko was in fact behind the companies that had purchased the shares of 

“Novosti”. After ARDOS HOLDING GmbH had reduced its stake to below 25% and STADLUX 

REALESTATE had sold its shares, the following ownership structure was established: ARDOS 

HOLDING 24.89%, TRIMAX INVESTMENTS 24.99%, KARAMAT HOLDINGS 12.55%, the 

Republic of Serbia 29.52%, the Pension and Disability Fund 7.15% and other shareholders 

0.90%. It was not until November 2010, when Milan Beko confirmed, while being interviewed 

in the program “Between the Lines” on RTV B92, that ARDOS HOLDING, TRIMAX 

INVESTMENTS and KARAMAT HOLDINGS were his companies, claiming that it was never a 

controversy. Finally, on June 16, 2011, the Anti-Corruption Council pressed criminal charges 

with the Highter Public Prosecutor in Belgrade against seven persons suspected of abuse of 

power, fraud, document forging and association in order to commit criminal offenses. 

According to media reports, charges were pressed against high profile individuals, including 



17 
 

the former Economy and Privatization Minister Predrag Bubalo, the majority owner of 

“Novosti” Milan Beko, the President of the Securities Commission Milko Stimac, members of 

the Commission Dejan Malinic, Djordje Jovanovic and Dusan Bajec, as well as the Director of 

“Novosti” Manojlo Vukotic. We have repeatedly elaborated on the “Novosti” case in earlier 

reports, including when WAZ-Mediengruppe unsuccessfully tried to acquire it. The findings 

from the report of the Anti-Corruption Council warrant a detailed investigation of the case, 

while an additional concern voiced in the aforementioned report is that certain media are 

blatantly ignoring the “Novosti” story by failing to report anything about it. This illustrates the 

continued strong influence of certain centers of political and economic power on the media and 

the way they report about issues of undeniable interest for Serbian citizens. 

 

2. Insistence in the Draft Media Strategy on the continuation of privatization and 

withdrawal of the state from media ownership, something we have already mentioned in this 

Report, has caused heated reactions among the opponents of privatization. The Draft Strategy 

was criticized by the municipal assembly of Kragujevac. The assembly is also the founder of the 

public company Radio Television Kragujevac, which, under the Draft Strategy, should also be 

privatized. The daily “Blic” reported that other municipal radio and television stations, funded 

from municipal budgets, also feared that privatization would lead to their demise, which was 

indeed the case in most of the media privatized to date. At the same time, few speak about the 

undeniable fact that the financing of public media from municipal budgets has created unequal 

market conditions, which have caused many private and privatized media to disappear. The 

leader of the Association of Hungarians of Vojvodina (SVM) Istvan Pastor and the President of 

the National Council of Hungarians Tamas Korhec have also voiced their opposition to the 

privatization of media reporting on minority languages, the daily “Danas” reported. Korhec 

even told the daily “Magyar Szo” they would try to indirectly wreck the Strategy, together with 

SVM‟s members of the Serbian Parliament and other minorities, if the objections of the 

National Council to the Draft Strategy were not accepted. Otherwise, the National Council of 

Hungarians, which the founding rights to the state-owned “Magyar Szo” were transferred to, 

has dismissed the editor-in-chief of that newspaper Czaba Pressburger, as mentioned earlier in 

this Report. Pressburger was namely criticized for having insufficiently reported about the 

work of the Speaker of the Vojvodina Parliament Sandor Egeresi, a SVM member, as well as for 

failure to report from press conferences organized by the SVM and to air that political party‟s 

press releases. The leader of the SVM and the President of the National Council of Hungarians, 

however, failed to propose any mechanisms for the protection of the editorial policy of state-

owned media from situations like the one that happened to Czaba Pressburger and “Magyar 

Szo”. The Government of Vojvodina also insisted that multilingual media ought to remain the 

property of local governments, explaining that “the experience of privatization has so far 

demonstrated that the existence of minority language media has almost in each case been 

jeopardized”. Unfortunately, “the experience of privatization so far” is a term that is often used 

as a form of speculation. According to the data of the Privatization Agency, a total of 56 media 



18 
 

have been privatized in Serbia since the adoption of the Broadcasting Law and the Public 

Information Law. In 18 of these 56 media, privatization contracts were terminated. The Draft 

Strategy for Development of Public Information System is far from being a perfect text without 

any flaws. However, the critics of privatization are typically people who have a personal 

interest in this process and who are not offering any solutions that would systemically protect 

non-privatized media from the influence of the state, or that of local governments that own 

these media, on the editorial policy. The only proposal for that came from the Kragujevac 

Initiative, which suggested that Advisory Boards should be set up, the members of which would 

be proposed by local councils from a concrete region, the NGO sector and religious 

communities and minorities. Such Advisory Boards would be in charge of appointing and 

dismissing the managing boards of state media. That proposal might have seemed incomplete 

and may rightfully be criticized, but it was the only suggestion put forward by the privatization 

opponents, when it came to mechanism of the protection of state-owned media from the 

influence of the state, as an owner, on their editorial policy. 

 

 

VII CONCLUSION 

 

In late June, the media reported about the results of the survey “Profession at the crossroads: 

journalism at the threshold of the information society”, conducted by the research team of the 

Center for Media and Media Research of the Faculty of Political Sciences between July 2010 

and June 2011. This research was conducted in the scope of the Regional Research Promotion 

Program in the Western Balkans, with the assistance of the Swiss Development and 

Cooperation Agency. Two hundred and sixty journalists and editors and 51 media owners and 

directors were interviewed. Group interviews with 30 journalists were conducted in the second 

phase. The results of the survey show that one quarter of journalists in Serbia believe that the 

strongest pressure on the media comes from ruling coalition political parties, followed by big 

business, local self-government officials and owners of private media. More than 11% of 

respondents believe that advertisers are putting pressure on media, while less than five percent 

claim media are under pressure from the Government, opposition political parties and PR 

agencies. Half of the interviewed journalists cited undefined criteria for media aid and state 

inspections and controls as the most frequent forms of pressure, while 14% of them also 

mention deliberate obstruction of media content distribution. The findings of the survey have 

also shown that more than 30% of the media revenues come from advertising, another 30% 

from own income, while 18% of the revenues are donations. The problems faced by the media 

in the month of June seem to confirm the findings of the survey. Two editors-in-chief have 

been dismissed due to political pressure. In the case of the editor-in-chief of the newspaper 

“Alo!”, Antonije Kovacevic, it is difficult to accept the official version (divergent views as to the 

further course of development of the newspaper with the publisher, the company “Ringier Axel 



19 
 

Springer”) outside of the context of President Tadic‟s dissatisfaction with the editorial policy of 

“Alo!”. The dismissal of Czaba Pressburger, the editor-in-chief of Magyar Szo, is also a blatant 

example of pressure and the ambition of the Association of Hungarians of Vojvodina to have 

their activities reported about with “sympathy”. As to pressure coming from big business, the 

best example is the warning of the Anti-Corruption Council that certain media have imposed a 

blackout on the privatization of a big media company – Novosti. In Krusevac, local authorities 

are putting pressure on journalists by tolerating the failure of the courts and prosecutors in 

that city to thoroughly investigate last year‟s attacks on Blic correspondent from Aleksandrovac 

Gvozden Zdravic and especially to look into the potential involvement of the officials of the 

Aleksandrovac municipality in these attacks. At the same time, a positive example is the verdict 

of the Higher Court in Belgrade and the willingness thereof to condemn the instigation of 

hatred and violence against the LGBT population and the discrimination thereof in the media. 

Unfortunately, that move is overshadowed by the reluctance of the government to part with the 

tragically failed public media policy in Serbia. The said reluctance was best observed during the 

public debate about the Draft Strategy for Development of Public Information System in the 

Republic of Serbia until 2016. The reluctance and unwillingness of the authorities on all levels 

of government to renounce well-oiled and effective mechanisms of media control is 

unfortunately threatening to hamper the adoption of the Media Strategy or at least to prevent 

any meaningful changes to take place after its adoption. The Draft Strategy is in danger of 

suffering the same fate as the long-prepared Recommendations for the Financing of Media this 

month. The importance of these Recommendations was confirmed by the findings of the 

aforementioned survey, according to which the media rely for 30% of their revenues on 

advertising, while almost 20% come from the budget. The Recommendations that were 

supposed to introduce some order in the manner in which this extremely important source of 

financing affects the media market, have been revalued to the extent that they have ultimately 

failed to bring any substantial change at all. 

 

 

 


